جلسه دانشگاه و صنعت

هدف استراتژیک مرکز کارآفرینی

  ترویج فرهنگ کارآفرینی و توانمند سازی دانشجویان جهت توسعه کسب و کارهای دانش بنیان

در

مدرسه اشتغال

(بند 5244 مصوبه طرح تحول دانشگاه صنعتي اصفهان در سند چشم انداز 20 ساله)

.......................................................................

  • با توجه به ضرورت تشکیل و توسعه کارآفرینی در دانشگاهها با اهداف:
    الف: تغییر در شاخصهای اقتصادی از مصرف انبوه به دانایی انبوه 
    ب: نقش منابع انسانی ماهر وخلاق به عنوان عوامل راهبردی

در سه حالت:

  • چشم انداز: ایجاد دانشگاههای کارافرین در کشور به منظور ایجاد جامعه ای توسعه یافته و پویا مرکب از دانش آموختگانی با هویت اسلامی– ایرانی و دارای استقلال اقتصادی.
  • ماموریت: تقویت و بارور کردن بنیه دانش کارآفرینی وتوسعه و ترویج فرهنگ آن از طریق پژوهش، تعلیم و تربیت کارآفرینان توانمند در دانشگاهها- توسعه مشاغل دانش بنیان توسط دانش آموختگان دانشگاهي در راستای شکوفایی اقتصادی کشور.
  • اهداف: ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه دانشگاهی از طریق پژوهش و آموزش کارآفرینی در دانشگاهها- ارتقای نقش کارآفرینان دانشگاهی در توسعه و اعتلای کشور از طریق خلق ارزش ها، دانش و فن آوریهای نوین

طرح مدرسه اشتغال در كميته  طرح تحول راهبردي دانشگاه صنعتي اصفهان مصوب و از طریق برنامههای ارائه شده ذیل که مختصرا نامبرده شده است، قابل بررسی و اجرا می باشد.

1- ارائه طرحهای آموزشی و ترویجی- پژوهشی به دفتر توسعه مرکز کارآفرینی وزارت علوم

 

2- دورههای آموزشی کارآفرینی مدون در طول هر ترم مثل: از ايده تا بازار/ برند سازي/ تدوين مدل كسب و كار/ مباني كارآفريني بر مبناي خلاقيت/ ايده پردازي و تدوين طرح كسب و كار/ آشنايي با قوانين و مقررات شركت هاي دانش بنيان/ کلید های کار تیمی/ طرح مالی کسب و کار و... بصورت  16، 32 یا 48 ساعتی بلند مدت و یا 2 الی 8 ساعت کوتاه مدت.

- فعالیت های آموزشی کارآفرینی به  چهار دسته مهارت برای دانشجویان تقسيم بندي گرديده است كه عبارتند از:

  • كارآفريني و كسب و كار
  • تجاري سازي ايده و فناوري
  • مالي و حقوقي
  • سازماني و اداري

 

- مهارت های کارآفرینی کسب و کار:

اين نوع مهارت براي دانشجویان، فارغ التحصیلان و تمامي كساني كه به هر نحوي نياز به مديريت كردن زمان خود و افراد زيرمجموعه كاري خود دارند كاربرد دارد و شامل دوره هاي آموزشي زير است:

  • مبانی کارآفرینی، خلاقیت و اشتغال دانش بنیان
  • تدوین طرح کسب ‌وکار
  • تدوین و تحلیل مالی طرح کسب و کار
  • اینفوگرافیک، کاربردها و تکنیکهای طراحی آن
  • سخنرانی حرفه‌ای و اصول و فنون مذاکره
  • کار تیمی بر مبنای مدل و مدیریت زمان

 

- مهارت‌هاي تجاري سازي ايده و فناوري:

این دسته از مهارت ها برای آشنایی دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار دانش بیان می باشند با آشنایی مبانی مالکیت فکری، تبلیغات، بازاریابی، پرورش ایده و تجاری سازی می تواند کاربرد داشته باشد و شامل دوره های آموزشی زیر می باشد.

  • مبانی مالکیت فکری و ثبت اختراع
  • تبلیغات، برند سازی، فروش مدرن و تجارت الکترونیک
  • پرورش ایده، تجاری سازی و مبانی بازاریابی
  • ثبت اختراع از طریق سایت در داخل و خارج و اصول انتقال فناوری

 

- مهارت‌هاي مالي و حقوقي:

این دسته از مهارت ها برای آشنایی دانشجویان و فارغ التحصیلان با قوانین و مقررات شرکت های دانش بنیان، قانون تجارت، مدیریت مالی، سرمایه گذاری در بازار بورس، ثبت شرکت و تمام افرادی که می‌خواهند در زندگی به استقلال مالی برسند کاربرد داشته و شامل دوره های آموزشی زیر می باشد:

  • قوانین و مقررات شرکت های دانش بنیان
  • آشنایی با قانون تجارت و نهادهای قانونی مرتبط با کسب و کار
  • آَشنایی با مدیریت مالی و حسابداری
  • آشنایی با سرمایه گذاری در بازار بورس و بازارهای موازی
  • ثبت شرکت

- مهارت‌هاي سازماني و اداري

  • پروپوزال نويسی و اصول مکاتبات اداری
  • رزومه نویسی و معرفی تکنیک های مذاکره و مصاحبه

تمام این دوره‌های مهارتی در دو سطح  برنامه ریزی و برگزار خواهند شد که این سطوح عبارتند:

  • دوره های مهارتی پایه‌ای  
  • دوره های مهارتی تکمیلی                    

 - مهارت هاي پايه اي براي تمامی دانشجویان علاقه مند و فارغ‌التحصیلان متقاضی برگزار می گردد که شامل دوره های آموزشی زیر است:

  • فن بیان و سخنرانی حرفه ای
  • شغلی و کارآفرینی
  • تدوین طرح کسب و کار
  • بازاریابی و تجارت الکترونیک
  • سرمایه گذاری و بازرگانی                                                     

- عناوین مهارت های پایه ای كه  مرکز کارآفرینی برگزار مي نمايد.

  • مبانی‌کارآفرینی، خلاقیت و اشتغال دانش بنیان
  • رزومه نویسی و معرفی تکنیک های مذاکره و مصاحبه
  • تدوین بوم کسب و کار و مدل کسب وکار ناب
  • پرورش ایده، تجاری سازی و مبانی بازاریابی
  • پروپوزال نویسی واصول مکاتبات اداری
  • سخنرانی حرفه ای واصول و فنون مذاکره
  • اینفوگرافیک، کاربردها و تکنیکهای طراحی آن
  • قوانین و مقررات شرکت های دانش بنیان
  • کار تیمی برمبنای مدل و مدیریت زمان 

 

3- ساماندهی به رویدادها و فعالیت های کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه

4- برنامه ریزی برای تربیت مدرسان آموزش های کارآفرینی

5-  برگزاری دورهمی کارآفرینی در دانشکده ها توسط سفيران كارآفريني دانشكده

6- راه اندازی و تقويت دفتر مشاوره کارآفرینی

7-  ارتباط وتعامل بامراکز، شرکت ها و صنایع مثل: شهرک علمی تحقیقاتی/ مرکز توسعه کارآفرینی وزارت علوم/ مراکز کارآفرینی دانشگاها/ صدا وسیما / شهرداری/ استانداری/ اتاق بازرگانی / دفتر بورس/ شرکت های دانش بنیان/ مراکز فنی حرفه ای/ کلینیک کسب و کار و مراکز مالی اعتباری مثل بانک رسالت و ...

8-  نشست باکارآفرینان برتر همانند: مديران شرکت های دانش بنیان/ مدیران صنایع و شرکت های بزرگ/ فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران مخاطره پذیر/ نخبگان و افراد موفق در کسب وکارهای مختلف

9-  انتخاب دانشجوی نمونه کارآفرین

10-  استفاده از شبکه های اجتماعی به جهت ارتباط بیشتر با دانشجویان

11-  تشکیل کتابخانۀ کارآفرینی

12-  حمایت از تآلیفات و مقالات کارآفرینی دانشگاهی

13-  نظام ارزش گذاری به فعالیت های کارآفرینی دانشگاهیان

14- برگزاری سخنرانی/ سمینار/ کنفرانس/ جشنواره/ ایده شو/ استارتاپ/ نمایشگاه و ...

15- نظرسنجی در شروع هر ترم با استفاده از بانک اطلاعاتی جامع دانشجویی

 

 

                                                                                    

 

لينك سايت طرح تحول دانشگاه:         https://strategic.iut.ac.ir/